După 26 de ani în șa, Valentino Rossi spune adio motociclismului. La 42 de ani, cel mai longeviv pilot din istorie se pregătește de saltul către cursele auto, cu LeMans prima pe listă, și pentru alte aventuri. Trei ani grei, un platou al performanței și o gașcă nebună de puști teribili, așa cum a fost și el, care vin din urmă, au fost motive suficiente pentru a spune stop, lucru anunțat încă din august, înaintea Marelui Premiu al Styriei.

În cariera sa legendară, Rossi s-a aureolat cu nouă titluri mondiale, 115 victorii și 235 de podiumuri în 432 de starturi, la toate clasele, fiind singurul sportiv care a cucerit toate titlurile puse în joc în motociclism.

Decizia de a se retrage a venit în ceea ce a fost, probabil, cel mai dificil sezon din carieră. După ce și-a pierdut înțelegerea cu Yamaha, Rossi a evoluat modest tot anul, la momentul anunțului retragerii aflându-se pe locul 19, cu unul mai jos decât cel pe care a terminat la final. Cum el terminase pe 15 în 2020, pe șapte în 2019 și pe 3 în 2018, involuția era evidentă, deși mai degrabă maximul său a fost depășit de lupii tineri. Cu trei ani fără competitivitate, era evident că „Il Dottore” nu mai are loc în motociclism, dacă vrea să fie performant.

„A fost o decizie dificilă, dar trebuie să mă înțelegeți… Cred că în sport, până la urmă, rezultatele fac diferența. Deci cred că aceasta este decizia corectă. E dificil pentru că am avut șansa să alerg în echipa mea, alături de fratele meu, lucru pe care aș fi dorit să-l fac în continuare. Dar e mai bine așa, cred”, declara legendarul pilot la momentul anunțului, iar a doua jumătate din sezon a fost ceva mai distractivă, chiar dacă rezultatele tot nu au apărut.

La Valencia, Rossi a terminat al zecelea, cel mai bun loc ocupat fiind 9, iar cel mai prost 11, cursa fiind una cuminte, mai ales că nu exista o miză deosebită, titlurile mondiale individuale și ale constructorilor fiind adjudecate. A fost totuși o cursă cu două pagini de istorie. Retragerea italianului și primul podium monocolor, reușit de Ducati.

Reperele istorice stabilite de Valentino Rossi

  • Rossi și Phil Read sunt cei doi piloți care au cucerit titlul mondial la 125, 250 și 500 cc. Marc Marquez are și el trei clase câștigate 125cc, Moto2 și MotoGP
  • Valentino Rossi este singurul campion mondial la toate clasele: 125, 250, 500cc și MotoGP
  • Rossi și Giacomo Agostini sunt cei doi piloți din istorie care au cucerit titlul mondial cu motoare în doi și patru timpi
  • Succesul său din prima cursă a sezonului 2004 (Africa de Sud) l-a făcut primul rutier care câștigă două curse la rând pentru constructori diferiți
  • Tot în 2004 a devenit al doilea câștigător consecutiv de titlu mondial cu doi constructori diferiți. Eddie Lawson a fost primul prin titlurile cucerite pentru Yamaha (1988) și Honda (1989)
  • Deține recordul pentru podiumuri succesive obținute la Clasa Regină cu 23, între MP al Portugaliei (2022) și cel al Africii de Sud (2004)
  • Rossi a avut onoarea de a reuși a 500-ea victorie pentru Honda când a câștigat Marele Premiu al Japoniei în Aprilie 2001
  • Rossi a câștigat Mari Premii cu șapte motociclete diferite: 125cc Aprilia, 250cc Aprilia, 500cc Honda, 990cc Honda, 990cc Yamaha, 800cc Yamaha și 1000cc Yamaha
  • Cele 11 victorii din 2015 sunt cele mai multe victorii într-un sezon, la calsa mare, obținute de Yamaha
  • Este singurul pilot care a câștigat cinci sau mai multe curse consecutive la Clasa Regină pentru Yamaha
  • Este singurul pilot din istorie care a câștigat cinci sau mai multe curse consecutive cu două motociclete diferite: Yamaha și Honda
  • Este cel mai titrat pilot din istoria Yamaha, cu 56 de victorii pentru constructorul nipon
  • Cele 89 de victorii de la Clasa Regină sunt un record, următorul clasat, Agostini, reușind doar 68
  • A câștigat 115 curse în toate clasele, doar Agostini având mai multe (122)
  • Locul 3 obținut la Jerez în 2020 a fost a 199-a prezență pe podiumul MotoGP, locul secund fiind ocupat de Jorge Lorenză cu 114
  • A urcat pe podium de 235 de ori, la toate clasele, niciun al pilot nereușind o asemenea performanță. Agostini, al doilea clasat, are 159
  • Marele Premiu de la Valencia a fost al 432-lea start din carieră, Rossi aflându-se pe pistă în 44.4% dintre toate cursele de motociclism din istorie. Andrea Doviziozo este al doilea, cu 332
  • La MotoGP și 500cc, Rossi are 372 de starturi. Alex Barros, locul secund, are 245
  • Rossi are cea mai lungă serie de succese din istoria MotoGP, cu primul succes în 2000 (Donington) și ultimul în 2017 (Olanda), între cele două trecând 16 ani și 351 de zile. Barros are a doua cea mai lungă serie (11 ani și 204 zile)
  • De asemenea, deține recordul de longevitate generală cu 20 de ani și 311 zile între succesele de la (Brno, 1997, 125cc) și Assen (2017). Loris Capirossi ocupă locul secund cu 17 ani și 49 de zile între victorii
  • De-a lungul carierei sale a terminat 38 de circuite de Grand Prix și a câștigat pe 29 dintre ele. Niciun alt pilot nu s-a apropiat măcar de o asemenea performanță
  • Cataluna și Assen au fost circuitele sale preferate, câștigând de câte opt ori pe ele
  • La Jerez, Rossi are cele mai multe apariții, cu 27, 23 dintre ele la MotoGP
  • De-a lungul carierei, Rossi a împărțit podiumul cu 55 de rutieri diferiți, cel mai des cu Lorenzo, de 53 de ori
  • În Moto GP a fost pe podium cu 38 de piloți diferiți
  • Ultima dată când a împărțit podiumul cu un pilot mai bătrân a fost în 2008, cu Capirossi
  • După cursa de la Valencia, probabil că Rosi va fi ultimul pilot născut în anii 70 care a concurat în motoclism
  • Doar trei piloți din MotoGP au ajuns pe podium cu Rossi și nu au pierdut în fața acestuia: Alex Rins, Fabio Quartararo și Stefan Bradl

Articolul precedentLiderul din Est a confirmat în Orlando
Articolul următorRomânia U20, umilită de Italia

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.